Turecki Remik (Okey)


Zasady Tureckiego Remika

Turecki Remik jest tradycyjnie rozgrywany za pomocą płytek w czterech kolorach. Określenia “Karta” oraz “Karty” na tej stronie odnoszą się do płytek, zaś określenie “Kolor” odnosi się do koloru płytek.

Cel: pozbycie się wszystkich kart z ręki. Gra kończy się w chwili, gdy jeden z graczy wyłoży wszystkie swoje karty z wyjątkiem jednej, którą odkłada na stos odkryty.

Komplet składa się z 3 lub więcej kart tej samej wysokości.

 Legal Set in Rummy 500 LubLegal Set in Rummy 500

 

 

Sekwens składa się z 3 lub więcej kolejnych kart tego samego koloru.

 Legal Run in Rummy 500 LubLegal Run in Rummy 500

 

7 par – grę można wygrać również nie posiadając w ręce układów lub sekwensów. Wyjątkową możliwością wygranej jest posiadanie 7 par (Identyczne. dwa [4], dwa [7], dwa [12], itp.), które gracz może wyłożyć aby wygrać rundę. 

Liczba uczestników: przy stoliku Turecki Remik (Okey) zasiada od dwóch do czterech graczy, a większe turnieje składają się z pewnej liczby stolików

O talii: Gra rozgrywana jest 106 kartami, na które składają się: 2 normalne talie oraz 2 jokery (reprezentowane w programie przez karty z gwiazdką). Talie zawierają 4 standardowe kolory po 13 kart każdy.

Rozdanie:

Na początku gry, każdy z graczy losuje kartę ze stosu w celu ustalenia kolejności. Gracz, który wyciągnie najstarszą kartę zaczyna jako pierwszy, gracz z drugą co do starszeństwa kartą będzie drugi i tak dalej.

W Remiku Tureckim gracze otrzymują po 14 kart na początku każdej tury. Gracz, który ma rozpocząć dostaje 15 zamiast 14 i pomija swój pierwszy etap pobrania karty. Pozostałe karty tworzą stos odkryty. Wierzchnia karta stosu (nazywana “kartą odkrytą”) zostaje odkryta i nie może być pobrana w ciągu całej gry. Jedynym celem “karty odkrytej” jest określenie karty wieloznacznej dla danej tury, tak jak to zostanie wyjaśnione szczegółowo poniżej.

Rozgrywka:

  1. Karty wieloznaczne: są oznaczone literą “J” w prawym dolnym rogu. Karty wieloznaczne mogą zostać użyte w układach zastępując karty dowolnego koloru i wysokości (dokładnie tak jak joker w grach Kaluki czy Remik 500). Karta wieloznaczna określane są na początku każdej rundy, jako kolejna co do wysokości karta po karcie odkrytej. Na przykład, w rundzie, gdzie kartą odkrytą jest [3], kartą wieloznaczną będzie [4] (patrz rysunek poniżej).
  2. Karty z gwiazdką: karty z gwiazdką będą użyte w grze zastępując oryginalną wartość karty wieloznacznej przy tworzeniu układów i par. Dlatego, karty z gwiazdką z poprzedniego przykładu będą używane jako  [4]  w układach i parach. Kartę z gwiazdką cechuje liczba w prawym dolnym rogu, wskazująca kartę, którą zastępuje (patrz rysunek poniżej). Liczba na karcie z gwiazdką będzie ulegała zmianie z każdą rundą w zależności od karty odkrytej.

    Przykład:


    =Joker



    [4] kier jest teraz kartą wieloznaczną:


    Kartą z gwiazdką jest teraz  [4] :

Ruch:

  1. Pobranie karty – gracz ma możliwość wzięcia karty ze stosu zakrytego, bądź ze stosu odkrytego. Należy pamiętać, że w Remiku Tureckim każdy z graczy ma swój własny stos odkryty. W grze dla 3-4 graczy, można dobierać kartę ze stosu odkrytego lub ze stosu zakrytego poprzedzającego gracza.
  2. Odrzucenie karty – gracz wybiera jedną z kart z ręki i odkłada ją na wierzch stosu odkrytego.

Koniec rundy:
Runda kończy się, kiedy jeden z graczy wykłada wszystkie swoje karty i odkłada swoją ostatnią kartę na stos odkryty, lub kiedy stos zakryty się skończy.
 

  1. Wyłożenie kart – gracz wykłada wszystkie swoje karty w postaci układów (opisanych powyżej). Ostatnia, 15 karta musi zostać odłożona na stos odkryty aby dopełnić rundę. W odróżnieniu od innych gier remika, takich jak remik tradycyjny, czy Remika, wyłożenie kart możliwe jest jedynie wtedy, gdy gracz wykłada od razu wszystkie swoje karty, co kończy rozgrywkę.
  2. Pat – gdy w stosie kart zakrytych zabraknie kart gra się zatrzymuje i zaczyna się kolejna runda. zapoznaj się z odpowiednimi ilościami zdobytych punktów dla tego konkretnego przypadku.

Wynik:

Grę Turecki Remik (Okey), gracze rozpoczynają z zerowym stanem punktowym i w trakcie trwania rozgrywki gromadzą punkty karne, zgodnie z poniższą tabelą:

Scenariusze wygranej, sytuacji patowej i bonusu karty odkrytej

Punkty Karne

Wyłożenie

Gdy gracz “wychodzi”, jego oponenci otrzymują po 20 punkty karne.
Pat Zaś każdy z graczy otrzymuje po -10 punkcie karnym.
7 parWyjątkowa jest również punktacja przy tak odniesionym zwycięstwie – każdy z oponentów dostaje 40 punkty karne

Wyłożenie z odrzuceniem karty wieloznacznej

Jeśli ostatnią kartą wyrzuconą przez zwycięskiego gracza jest karta wieloznaczna, wszyscy przeciwnicy otrzymują 40 punktów karnych.

Bonus karty odkrytej

Jeśli któryś z graczy ma taką samą kartę w ręce, jego przeciwnicy otrzymają po 10 punkcie karnym na końcu rozgrywki, niezależnie od tego, kto ją wygra.

Punktacja w szybkich grach Tureckiego Remika:

Pod koniec gry pula nagród dzielona jest pomiędzy graczy w zależności od ilości punktów karnych. Zwycięski gracz otrzymuje przynajmniej 75% nagrody. Pozostałe 25% dzielone są pomiędzy pozostałych graczy, o ile mają mniej niż 40 punktów karnych (1 runda szybkiej gry) lub 80 punktów (3 rundy szybkiej gry).

Kliknij tutaj aby zobaczyć przykład

McAfee Secure sites help keep you safe from identity theft, credit card fraud, spyware, spam, viruses and online scams